Heel kort over mij: De laatste 10 jaar heb ik bedrijven geholpen met hun online marketing.
Iets meer dan een half jaar geleden heb ik een yogastudio overgenomen. Deze liep niet erg goed en het ging bergafwaarts. Mede door een goed online marketingbeleid gaat het nu een stuk beter.

In dit artikel wil ik delen hoe een online marketeer te werk gaat. En hoe we met onze studio 272 nieuwe aanvragen hebben ontvangen in de laatste 3 maanden.

Je eigen marketingfunnel voor je yogastudio

Als alles goed is ingesteld op je website kun je veel inzicht krijgen over je bezoekers en online advertenties. Anders dan adverteren in een lokale krant, of een flyer in de brievenbus, heb je online inzicht in wat je uitgeeft en wat je ervoor terugkrijgt.

Met deze informatie kun je een marketingfunnel maken. Een funnel is het complete traject, met de verschillende stappen, naar een nieuwe klant. Binnen de yogastudio gebruik ik de volgende stappen:

De lokale doelgroep is de basis voor onze yogastudio. Middels online marketing (met name advertenties) komt een deel van deze doelgroep op de website terecht. Vervolgens vraagt een deel hiervan een proefles aan. De meeste komen ook daadwerkelijk opdagen, en een aantal hiervan besluit klant te worden.

Je cijfers invoeren

Als je de verschillende stappen in beeld hebt van jouw funnel kun je de cijfers invoeren. Ik adviseer om dit per maand te doen:

  • 1.000 website bezoekers 100%
  • 50 aanvragen voor een proefles 5% (van de vorige stap)
  • 40 proeflessers komen opdagen 80% (van de vorige stap)
  • 10 bezoekers worden klant 25% (van de vorige stap)

*Het is handig om de percentages erachter te zetten. Zo kun je makkelijk zien of je het beter doet dan de maand ervoor.

De juiste marketing strategie om je yogastudio te laten groeien

Mijn strategie en visie, als je meer leden wilt in je yogastudio, bestaat uit 2 onderdelen:

  1. Zo veel mogelijk geld uitgeven aan marketing
  2. Ervoor zorgen dat je geld hebt om uit te geven aan marketing

Tenzij je een geldboom hebt raakt je geld waarschijnlijk een keer op. De oplossing is een positieve ROI (return on investment). Geld kun je maar 1 keer uitgeven, maar als je met dat geld meer geld terugkrijgt, kun je elke maand meer uitgeven.

Je ROI uitrekenen voor je yogastudio

Als je alles goed inzichtelijk hebt kun je eenvoudig bijhouden hoeveel geld je uitgeeft per bezoeker.

In mijn voorbeeld heb ik 1.000 bezoekers. Laten we aannemen dat ik hier 500,- Euro voor heb betaald, door te adverteren. Dat is 0,50 cent per bezoeker. Dankzij de funnel weet ik nu hoeveel ik uitgeef aan een nieuwe klant. 500,- euro  / 10 klanten = 50,- euro per klant.

Als deze 10 klanten allemaal een strippenkaart hebben gekocht van 60,- euro heb ik 600,- Euro omgezet. Trek daar 500,- euro marketingkosten van af, en ik houd 100,- euro over. De volgende maand mag ik nu 600,- euro uitgeven aan marketing.

In samenvatting

Een funnel met een positieve ROI (return on investment) is de heilige graal voor elke online marketeer. Met deze funnel ben je in staat om elke maand geïnteresseerde mensen te bereiken en in de yogastudio te ontvangen.

De laatste 3 maanden waren dit 272 aanvragen en dankzij een leuk en goed team van docenten zijn er veel nieuwe mensen die nu wekelijks onze lessen volgen. Uiteindelijk zorgt de kwaliteit van de lessen en de sfeer natuurlijk voor het succes van je yogastudio.

Mocht je vragen hebben over online marketing voor jouw yogastudio kun je contact met me opnemen. Ik werk samen met een klein team van specialisten, en we kunnen je zeker op weg helpen.

Succes & Groet,
Bart